Eshopista

Technologické trendy v e-commerce v roce 2019

Růst české e-commerce i přes rekordní obrat 135 miliard procentuálně zpomaluje a podle statistických předpovědí bude světová e-commerce v následujícím roce klesat. Nijak to ale neohrozí další posilování online prodeje v komoditách jako potraviny. Podle statistiky Globusu stráví průměrný zákazník v hypermarketu 44 minut, ale chce tento čas ušetřit. Zatímco české agentury staví v 78,9 % případů e-shopy na vlastním řešení, zahraniční firmy většinou využívají pronajaté platformy. Tato i další fakta zazněla 7. února na akci Eshopista společnosti Acomware, v rámci níž přednášeli přední tuzemští odborníci na téma nejnovějších technologických trendech.

Aktuální data ukazují, že česká e-commerce za rok 2018 procentuálně rostla o 17 %. Procentuálně jde tedy z hlediska růstu o pokles o 1 % ve srovnání s loňským rokem. Ve srovnání s Evropou se přesto Česká republika stále drží ve špičce. Globální makroekonomická data přesto varují před možnou změnou. „Dle statistických odhadů celosvětová e-commerce bude v roce 2019 pravděpodobně klesat. Otázka je, jak se to projeví na českém trhu,“ dodal Jan Mayer ze společnosti DATAWEPS. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci poroste tuzemská e-commerce i v letošním roce o zhruba 15 %.

Změna chování, kdy Češi stále více preferují nákupy na internetu, pomalu mění také postoj prodejců rychloobrátkového zboží. Podle statistik společnosti Globus stráví průměrný zákazník v hypermarketu 44 minut a chce tento čas ušetřit. Za poslední 3 roky došlo k velké změně preferencí. Dnes již zákazník nechce nikam dojíždět, nechce chodit po velkých hypermarketech a nejraději chce uspořit čas a rychle nakoupit. „Lidé dnes upřednostňují nákup v blízkosti domova bez nutnosti kamkoliv dojíždět. Proto Globus začal pracovat na svých aktivitách v online prostředí, aby byl blíž zákazníkům a udržel si jejich loajalitu,” přiznal Petr Toupal z Globusu.  Pro retailera se zaběhnutými procesy jde ale o hodně náročný proces, protože musí radikálně změnit celou infrastrukturu.

Sezónní nápor stále představuje riziko pro logistiku, protože přináší riziko výrazných prodlev  vychystávání zboží. Technologie dnes naštěstí nabízejí řešení, jak problémy nejen řešit, ale také jim včas předcházet. Online parfumerie Notino například využívá řešení v podobě Power BI. Ta dovede profiltrovat data a srozumitelně je předat vedoucím skladů, aby včas dovedli predikovat blížící se nápor poptávky. Podle Petra Štěpána dnes e-shop díky této technologii dovede odbavit až 75 000 zakázek za den.

V souvislostí s fungováním e-shopů program Eshopisty přiblížil také pozadí jejich vývoje. Užitečná data na toto téma přinesl výzkum magazínu EXEC. Zkoumal 242 českých a slovenských agentur, které se specializují na tvorbu e-shopů. Vůbec nejčastěji elektronické obchody vznikají do jednoho až tří měsíců (38 % oslovených firem). Cena vývoje elektronických obchodů se pohybuje v rozmezí od 80 000 do 10 milionů korun, přičemž nejčastěji si firmy účtují za zakázku 100 000 až 300 000 korun (38 % oslovených firem). Až 78,9 % zkoumaných agentur přitom využívá pro vývoj e-shopu vlastní platformu. Matěj Kapošváry výsledky zasadil i do zahraničního kontextu: „V zahraničí je trend zcela opačný. Tam většina agentur staví e-shop na cizím řešení a využívání vlastní platformy není z důvodu vysokých nákladů tak široce zastoupeno,“ dodal Kapošváry.

Elektronickým obchodům se věnovali také zástupci vývojářských firem v rámci panelové diskuze. Klienti se často potýkají s obavami, že vývojáři zneužijí oborové know-how získané během práce na zakázce a nabídnou ho konkurenci. To je vede k přání podepisovat smlouvy o oborové exkluzivitě, kdy vývojářská firma nesmí po určitou dobu spolupracovat s jinými společnostmi ve stejném odvětví. Účastníci se ale shodli, že často jde o zbytečnou obavu. „Totálně by nás jako firmu z hlediska důvěryhodnosti poškodilo, kdybychom si dovolili přenést funkce z jednoho e-shopu na druhý,“ zmínil například Lukáš Havlásek ze Shopsysu.

Účastníci rozebírali také přístup k technologickému vývoji. Na světě vznikají v určitých periodách nová technická řešení a nástroje. Vývojáři i majitelé e-shopů potřebují tento trend zohlednit. „Stáří e-shopů na míru je zhruba doba mezi třemi až pěti let, kdy musí následně dojít k přechodu na jiné technologického řešení. I během této doby ale dochází k pravidelnému refaktoringu zdrojovému kódu,“ upřesnila situaci Eliška Flasarová z oXyShopu.

S technologickým vývojem se účastníci diskuze dotkli také otázky cloudového řešení e-shopu, který se v zahraničí těší velké oblibě. Někteří čeští zákazníci se této možnosti ale zatím brání, protože je ekonomicky nákladnější. Diskutující se ovšem shodli, že zhruba do pěti let budou elektronické obchody běžně fungovat v cloudové infrastruktuře, která nabízí oproti „jednotlivým“ serverům mnohem vyšší spolehlivost.

Velkou diskuzi vyvolala i otázka, jaké technologie má e-shop ve svém jádru sám nabízet a jaké by měl uživatelům jen zpřístupnit přes nástroje třetích stran. Většina diskutujících potvrdila, že e-shop by měl zastávat převážně roli pevného jádra, které dovolí napojování dalších nástrojů. „Zdroje jsou často omezené a nedá se dělat vše. Vyplatí se soustředit na jednu věc, kterou dokážeme dělat opravdu dobře. Dnes se i na vývoji technologiích projevuje, že na trhu dlouhodobě vyhrává hráč, která se soustředí na svou specializaci,“ upřesnil Radek Hudák ze Shoptetu. Tento přístup ale není vhodný pro všechny součásti e-shopu. „Já si stále myslím, že součástí jádra e-shopu by mělo být perfektní vyhledávání a perfektní personalizace. Klient v opačném případě platí velké peníze třetím stranám a nikdy neví, co od koho dostává. Takhle podle smlouvy přesně ví, co za své peníze dostává,“ dodal Pavel Kramný ze společnosti Programia.

Poslední úsek panelové diskuze hovořil o možné budoucnosti e-shopů. Mezi predikcemi zaznělo propojování online a offline světa, lepší vyhodnocování dat nebo vliv virtuální reality. „O virtuální realitě se mluví delší dobu, ale ona už pomalu přichází a některá e-shopová řešení už ji začínají zkoušet,“ zmínil Daniel Lupinski z NetDirectu. Účastníci se také dotkli platebního systému, který bude čekat tento rok velká změna. „Od září tohoto roku přichází nová legislativa Evropské unie o dvoufaktorovém ověření, protože stávající systém zadání čísla platební karty a následná SMS už není dostačující. Proto všechny platební kanály a všechny banky změní své platební kanály na binomický senzor na mobilu,“ dodal Lukáš Havlásek.

Program uzavřela také unikátní case study na téma technologický partner a klient. Štefan Polgári, managing partner affiliate sítě Dognet, představil výsledky affiliate kampaně pro e-shop 4home. Zdůraznil, že tento marketingový kanál může otevřít nové zdroje návštěvnosti. Nejde ale jen o ni. „Affiliate sítě jen v Čechách a na Slovensku generují odhadem 12 – 15 000 konverzí denně,“ upřesnil Polgári. Po něm následoval Juraj Giacko, Head of Ecommerce ve společnosti EXIsport. Přiblížil výsledky spolupráce s nástrojem Luigi’s Box, který zvýšil konverzní poměr z vyhledávání e-shopu o 31 %. Analýza interního vyhledávání přináší nemalé výhody. „Analýza vyhledávání ukazuje, co lidé chtějí, a čím bychom měli rozšířit náš sortiment,“ uzavřel Giacko.   

 

Další příspěvky

Představujeme eCommerce Talks, náš video seriál o dění v e-commerce

Představujeme eCommerce Talks, náš video seriál o dění v e-commerce

Ve čtvrtek 11. října se v Art & Event Gallery Černá labuť v Praze uskutečnil nový formát diskuzní platformy Eshopista. Pořadatelé ze společnosti Acomw...

číst
Ohlédnutí za naší diskuzní platformou Eshopista

Ohlédnutí za naší diskuzní platformou Eshopista

Ve čtvrtek 11. října se v Art & Event Gallery Černá labuť v Praze uskutečnil nový formát diskuzní platformy Eshopista. Pořadatelé ze společnosti Acomw...

číst
Ohlédnutí za konferencí Emailing 2020

Ohlédnutí za konferencí Emailing 2020

O aktuálních trendech v e-mailovém marketingu promluví 4. října na konferenci Emailing2020 světové špičky z oboru. Řeč bude mimo jiné o umělé intelige...

číst
cs_CZCZ