Mladí při nakupování využívají moderní technologie a rozhodují se rychle.

Starší generace vyžaduje kvalitní informace

Přístup k nakupování se napříč generacemi liší. Mladí lidé se oproti starším lépe vyznají v moderních technologiích obchodníků a častěji je také využívají. Více taktéž dají na doporučení známých a reklamu. Starší zákazníci naopak častěji porovnávají ceny a potřebují mít podrobné informace o kupovaném produktu. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro konzultační agenturu Acomware. 

Mobilní aplikace e-shopu, čtečka QR kódu zboží, video prezentace produktu, hlasové vyhledávání nebo chatbot, to jsou jen některé z technologických novinek, kterými se prodejci snaží zpříjemnit a usnadnit nakupování. Průzkum agentury Ipsos pro konzultační společnost Acomware potvrdil očekávaný fakt, že technologické novinky z oblasti nakupování obecně znají především mladší nakupující ve věku 15 až 24 let. Ve využívání některých z nich ovšem nejsou pozadu ani nakupující o generaci starší. V telefonech Čechů najdeme nejčastěji mobilní aplikace prodejců.

„V telefonu mám mobilní aplikace dvou e-shopů – od Mallu a Alzy. Sleduji v nich ceny a několikrát do roka přes ně i nakoupím. Naposledy jsem si přes aplikaci pořídil Bluetooth sluchátka. Dříve jsem využíval i čtečku QR kódů,“ uvádí Karel Procházka z Prahy. Mobilní aplikaci prodejce již někdy osobně využila více než třetina nejmladších nakupujících do 24 let.

Mobilní aplikace prodejců využívají i šedesátníci

Poměrně překvapivé je, že tyto aplikace nejsou cizí ani starší generaci. Alespoň jednou ji využila při nákupu zboží čtvrtina Čechů ve věku 55+. „Když mi bylo dvacet, zboží se nekupovalo, ale shánělo. Živě si vzpomínám, jak se běžně stály několikahodinové fronty na nedostatkové zboží, jako byl například toaletní papír. V dnešní době internetu, mobilů, e-shopů a kurýrů je nakupování nesrovnatelně rychlejší a jednodušší. Osobně využívám pouze mobilní aplikaci jednoho e-shopu, protože nemám doma počítač a na displeji telefonu se mi nechce procházet internetové stránky prodejce,“ říká Věra Novotná z Brna.

Kromě mobilních aplikací využívají Češi při nákupu zboží také věrnostní karty z mobilních aplikací nebo skenují QR kódy produktů mobilním telefonem. Přibližně každý druhý už také vyzkoušel při nákupu v kamenné prodejně zařízení pro skenování zboží. 

Senioři reklamě tolik nevěří

Průzkum rovněž ukázal, že mladí lidé chtějí znát při výběru zboží především reference a doporučení přátel. Inspirací před nákupem je pro ně také reklama a informace na webových stránkách prodejce. Naproti tomu zástupci starší generace na rady přátel ani reklamu tolik nedají, více se zajímají o informace o produktu a častěji porovnávají ceny.

„K rozhodnutí nakoupit je často přesvědčí kvalitní popisky zboží a fotografie. Potřebné informace hledají nejčastěji ve vyhledávačích. Celkem 28 procent nakupujících starších 55 let tvrdí, že byl pro ně zdrojem informací Google či Seznam a čtvrtina využila srovnávač zboží. V případě mladých lidí do 24 let využilo vyhledávač pouhých osm procent a srovnávač zboží 15 procent dotázaných,“ doplňuje k průzkumu David Vurma, CEO konzultační společnosti Acomware.

Při komunikaci dáváme přednost e-mailu a telefonu

Prodejci nesmí ani v době moderních technologií podceňovat pro mnohé „zastaralé“ komunikační kanály. Nakupující totiž stále nejraději vyřizují například dotazy týkající se zboží, objednávky či případné reklamace e-mailem. Facebook, Instagram a další sociální sítě využívají pro komunikaci především mladí lidé (39 %). Stále žádaná je stále i telefonní linka, kterou využívá více než polovina nakupujících starších 55 let a poměrně překvapivě i třetina lidí do 24 let. U starší generace je rovněž velmi oblíbená výměna SMS zpráv.

Špatně řešený e-shop zákazníky rozčiluje

Při online nákupu zákazníky nejvíce rozčiluje povinná registrace v e-shopu, nedostatečné či scházející informace a fotografie produktu a zdlouhavé vyhledávání správného zboží na nepřehledných webových stránkách. Velký rozdíl mezi generacemi je patrný v rychlosti rozhodování o nákupu. „Dvě třetiny mladých nakoupí do jedné hodiny, v případě starších nakupujících se takto rychle rozhodne pro nákup pouze čtvrtina. Starší lidé jsou rozvážnější a nejčastěji nakoupí do jednoho dne,“ uvádí David Vurma.

 


KONTAKT PRO MÉDIA

Kamil Gric

kamil.gric@acomware.cz

+420 737 289 527

 


O SPOLEČNOSTI ACOMWARE

Acomware je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce a digitální marketing. Od roku 2002 pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy.

Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Na webu www.acomware.cz publikuje unikátní výzkumy a studie. Je pořadatelem konferencí Performance 2020, Emailing 2020 a cyklu diskuzí Eshopista.

Další příspěvky

Obrat Acomware poprvé přesáhl 250 milionů korun. Firma investuje do nových projektů

Obrat Acomware poprvé přesáhl 250 milionů korun. Firma investuje do nových projektů

Konzultační společnost Acomware, která se zaměřuje na digitální marketing a e-commerce, dosáhla v roce 2019 obratu 252 milionů korun. V meziročním sro...

číst
Spořiví Češi. Už 58 % má zkušenost s nákupem v zahraničním e-shopu

Spořiví Češi. Už 58 % má zkušenost s nákupem v zahraničním e-shopu

Už 58 % Čechů má osobní zkušenost s nákupem zboží v zahraničním e-shopu a 22 % z nich zde dokonce nakupuje pravidelně.

číst
Spustili jsme nový CSS program. Majitelům e-shopů zlevní proklik o 20 %

Spustili jsme nový CSS program. Majitelům e-shopů zlevní proklik o 20 %

V Acomware jsme splnili podmínky, abychom se stali CSS partnerem Googlu. Díky tomu našim klientům nabízíme exkluzivní 20 % slevu v Google Shopping kam...

číst
cs_CZCZ