Rozhovor přináší

Magdaléna Divišová Business Development
Magda má na starosti projekt Eshopista a zároveň působí jako CEO Online People.

Zkoušení zboží na pobočkách je neekonomické a časově náročné

Na tom, že zkoušení zboží na pobočkách je neekonomické a časově náročné, se shodli obchodní šéfové DPD - Ondřej Vaňha a Uloženky - Karel Pěnka, které jsme požádali o krátký rozhovor o průběhu letošní sezóny. Jak se na ni v Uložence a DPD kapacitně připravovali a jaké jsou jejich další plány, se dočtete v našem rozhovoru.

 


 

  • Jaké novinky u vás tuto vánoční sezónu mohou e-shopy využívat?

Ondřej Vaňha / DPD: Zásadní novinka, kterou jsme uvedli na trh ještě před sezónou, je nová služba DPD ParcelShop, kterou rozšiřujeme naše služby o síť výdejních míst. V tuto chvíli disponujeme sítí více než 80 profesionálních výdejních míst v rámci celé ČR. Další zajímavé novinky připravujeme na začátek příštího roku. Obecně platí, že přímo do vánoční sezóny nevstupujeme s žádnými novinkami. V tomto období věnujeme veškeré úsilí tomu, abychom navázali na předešlé úspěšné roky a doručili všechny zásilky, které nám e-shopy svěří.

Karel Pěnka / Uloženka: Letos jsme se věnovali přípravě na vánoční sezónu už od března letošního roku. Otevřeli jsme další pobočky - České Budějovice, Ústí nad Labem, Praha 7, Zlín a některé pobočky jsme přestěhovali do větších prostor. Nově máme v logistickém parku na Rudné centrální sklad s 2 500 paletovými místy. Posílili jsme náš tým o supervizory, managera provozu, obchodní asistentky, rozšířili náš vlastní vozový park a aktuálně jsme rozšířili naše profesionální call centra. Nové pobočky jsou již koncipovány na 2 vchody, jeden pro výdej a druhý vchod pro podání zásilek e-shopů s minimální výměrou 200m2. Na hlavních pobočkách v Praze a v Brně je dvousměnný provoz, posílení zaměstnanců včetně samoobslužných platebních terminálů a nového interního systému, pro rychlejší výdej zásilek. Poslední víkend před Vánocemi budou mít všechny naše pobočky otevřeno jako v běžný pracovní den, samozřejmě včetně neděle.

Pobočka Uloženky na Praze 7

 

 


 

  • S kolika e-shopy momentálně spolupracujete? Jaké procento z nich vás využívá jen kolem Vánoc?

Karel Pěnka / Uloženka: Uloženka aktuálně spolupracuje s 4 200 e-shopy. Pokud si nás e-shop implementuje do vlastního systému, využívají nás celoročně. Původně jsme byli zaměřeni hlavně na menší a střední e-shopy. Jak se mohli již všichni e-prodejci sami přesvědčit, trend osobních odběrů stále vzrůstá, takže našimi partnery jsou již také velké e-commerce obchody jako např. Bonami, Alensa, Nákupka, Brands Diffusion, o spolupráci se hlásí mnoho dalších. 

Ondřej Vaňha / DPD: Dnes obsluhujeme několik tisíc e-shopů, z pohledu tržeb je to více než polovina retailového trhu. Jsou mezi nimi největší hráči jako Mall.cz, Alza.cz a Kasa.cz. Zákazníci, kteří využívají DPD, s námi spolupracují celoročně a ve vánočním období nevnímám zásadní nárůst „jednorázových“ zákazníků.

 


 

Karel Pěnka / Uloženka: "Kapacita Uloženky je neomezená."

 


 

  • Kolik zásilek dokážete kapacitně zvládnout – denně, týdně, měsíčně? 

Ondřej Vaňha / DPD: Díky efektivní síti překladišť a propracovanému systému práce s přepravní kapacitou není v podstatě náš systém limitován. Důkazem toho může být předvánoční období, kdy rozvážíme dvojnásobné množství zásilek než v ostatních dnech roku.

Karel Pěnka / Uloženka: Měsíčně zpracujeme průměrně 60tis. zásilek. V hlavní, vánoční sezóně je to pak 150 – 200tis. zásilek měsíčně. Kapacita Uloženky je přizpůsobena na cca 300tis., ale pokud vidíme, že pobočka bude za pár týdnů nedostačující, okamžitě najdeme vhodný, větší prostor a pobočku přestěhujeme. Takže kapacita Uloženky je neomezená.

 


 

  • Jak dlouho jste se na letošní vánoční sezónu připravovali?

Ondřej Vaňha / DPD: Příprava na Vánoce u nás startuje již v době letních prázdnin. Vše samozřejmě začíná diskuzí s našimi zákazníky a jejich predikcí vánočních prodejů. Následně probíhá příprava scénářů a různých meteorologických modelů, které mohou nastat, na ně navazují příslušná opatření. Dlouhodobě, bez ohledu na Vánoce, pracujeme s kapacitou překladišť, páteřních linek a v neposlední řadě i s koncovými kurýry. Tato činnost probíhá v několikaletém horizontu, protože depo prostě za pár měsíců nepostavíte.

 


 

Ondřej Vaňha / DPD: "E-shopy už vnímají kvalitu přepravce - každá prodaná, ale nedodaná zásilka je jejich ušlý zisk."

 



 

  • Vidíte nějaké trendy v chování zákazníků, ať už koncových zákazníků či e-shopů? Koho primárně vnímáte jako svého zákazníka?

Ondřej Vaňha / DPD: Vážíme si jakéhokoliv jednotlivce, který naše služby využívá, ať už je to odesilatel nebo příjemce. I proto jako jediní aktivně a systémově zjišťujeme spokojenost s našimi službami. Samozřejmě s každým zákazníkem pracujeme jiným způsobem, volíme různou formu péče a komunikace. Obecně vnímáme chování našich zákazníků jako poměrně konzervativní. Potvrdilo se nám to při zavádění novinek jako je večerní doručení nebo platba dobírky kartou. V tuto chvíli zkoumáme i reakce na nabídku sobotního doručení. Nicméně i tak lze sledovat určité trendy, kdy odesílatelé pomalu začínají vnímat kvalitu přepravce a uvědomují si, že každá zásilka, která byla na e-shopu prodaná a nebyla doručena, představuje nemalý ušlý zisk. U příjemců pozorujeme stále větší míru zapojení do životního cyklu zásilky - stále častěji přesměrovávají zásilky na jiné adresy nebo volí náhradní termíny doručení.

Karel Pěnka / Uloženka: Trend našeho zákazníka je jednoznačný. Stále častěji využívají zákazníci naše stránky a sekci zapojené e-shopy http://www.ulozenka.cz/zapojene-eshopy nebo služby Heureka point a Aukro point, kde si vyberou např. z jednoho e-shopu telefon, z druhého knihu a ze třetího parfém. Moc dobře ví, že každý náš partner nabízí naše služby, a to je pro něj velká úspora financí za dopravu a času při vyzvednutí zásilek. Pokud si má průměrně vybrat zákazník 3x za dopravu přes nás 3x 49Kč= 147Kč a nebo přes jiného dopravce 3x 150Kč = 450Kč, je to z 99% jasná volba - Uloženka. Počet těchto zákazníků stále narůstá. Aktuálně jsme průměrně na 20% zákazníků, kteří sdružují zásilky od našich partnerů na jedno místo. Naše pobočky navštěvují  jak pravidelní zákazníci e-commerce, tak studenti, maminky s dětmi, uběhaní tatínkové :) - jak říká můj kolega, ale i senioři. Naše služby využívají namísto pošty také zákazníci z ulice, tj. bez registrace. Ano i toto nabízíme a za zajímavé ceny, viz http://www.ulozenka.cz/cenik/cenik-pro-jednorazova-podani.

 


 

  • Co lze a nelze posílat přes vaše odběrná místa?

Ondřej Vaňha / DPD: Pokud jsou myšleny DPD ParcelShopy (odběrná místa DPD), tak jediný limit oproti standardnímu doručení je hmotnost zásilky, která může být max. 20 kg.

Karel Pěnka / Uloženka:

Přes naši síť na osobní odběry je omezená váha do 15 kg s rozměry 80x60x42cm. Co se týče kurýrního doručení na soukromou adresu, kde využíváme hlavně partnera DPD, mají naši partneři možnost zasílat zásilky až do 50kg. Zákazníci, kteří si od nás nechají zajistit kompletní logistiku www.e-skladek.cz,  mají možnost využít i paletovou přepravu včetně nadrozměrných zásilek.

 


 

  • Jak lze zaplatit za zásilky a jaká je vazba na účetnictví klienta?

Ondřej Vaňha / DPD: Na našich odběrných místech lze zaplatit hotově nebo platební kartou, záleží to na konkrétní pobočce. Využití služby DPD ParcelShop má dva hlavní pozitivní dopady na účetnictví zákazníka. Zákazník může mít pouze jednoho „výběrčího“ dobírek, ať už pro doručování nebo odběrná místa, tedy DPD. Druhou a nezanedbatelnou výhodou je garance dobírek v podobě velkého nadnárodního poskytovatele služeb oproti „malým“ privátním subjektům.

Karel Pěnka / Uloženka: Na všech našich pobočkách lze platit v hotovosti nebo kartou. Nově máme na letošní sezónu v Praze připraveny samoobslužné platební terminály. Zákazník bude moci využít platbu v hotovosti, platbu kartou, nebo se bude moci sám obsloužit na samoobslužném terminálu.

Obchodní asistentky v centrále Uloženky​

 


 

  • Pozorujete v některých regionech větší oblíbenost osobních odběrů než jinde?

Ondřej Vaňha / DPD: Spíše než regiony a druh zboží má na výběr mezi doručením a osobním odběrem vliv preference příjemce. Drobně větší podíl osobních odběrů lze sledovat u zboží s nižší hodnotou.

Karel Pěnka / Uloženka: Za tři roky zkušeností máme jasná data. Nejvíce osobních odběrů - 40% - dělá Praha, společně s Brnem a Ostravou je to až 90%. Pokud e-shop přidá Uloženku mezi možnosti dopravy, průměr osobních odběrů se zpravidla pohybuje na 33% a více, z celkových objednávek e-shopu. Nárůst o nové zákazníky e-shop pociťuje již po prvním týdnu spolupráce, někdy až o 10%. Po 3-4 měsících se dostáváme až na 25% nárůst. Mluvíme o nových zákaznících, nikoli o stávajících. Hlavní faktor nárůstu je nejnižší cena za dopravu v ČR.

 


 

Karel Pěnka / Uloženka: "Novou službu, která kabinky do značné míry nahradí, představíme po Novém roce."

 


 

  • Neuvažujete o možnostech zkoušení zboží třeba pro fashion e-shopy?

Ondřej Vaňha / DPD: Doručení se zkoušením zboží jsme poměrně dlouho diskutovali s některými fashion e-shopy, jako je například ZOOT. Nepodařilo se nám ale najit takové řešení, které by bylo pro příjemce komfortní a především ekonomicky únosné.

Karel Pěnka / Uloženka: Zkoušení zboží na pobočkách je na první pohled zajímavá myšlenka, ale v důsledku velmi neekonomické. V rámci rychlého obsloužení velkého počtu zákazníků potřebujeme, aby odbavení jedince proběhlo v co nejkratším časovém úseku. Dále nejsme schopni posoudit, co se v kabince děje a tedy nést 100% záruku za prodejce. Před Vánoci by tato možnost vyžadovala značné personální posílení poboček a systém značně prodražila. Novou službu, která kabinky do značné míry nahradí představíme po Novém roce, zatím ale nebudu prozrazovat další podrobnosti. Prioritou Uloženek bude v příštím období poskytovat nadále profesionální služby v podání a vydávání zásilek, tj. takových služeb, které si může samostatně dovolit pouze 4-5 e-shopů v ČR.

 


 

Jak vidíte službu same-day delivery?

Ondřej Vaňha / DPD: Zajímavá, určitě má své místo na trhu. Před pár lety nikdo neřešil den doručení, dnes diskutujeme same day. Uvidíme, o čem se budeme bavit za pár let. Díky novým technologiím jako je 3D tisk to může byt just in time, nebo to bude

 

virtualizace zboží v podobě hologramu?

Karel Pěnka / Uloženka: Tuto službu již nabízíme zákazníkům, kteří u nás využívají kompletní logistické služby na www.e-skladek.cz  Pro tyto partnery jsme schopni v den objednávky zboží připravit na osobní odběr na našich pražských pobočkách. 

 


 

Ondřej Vaňha / DPD: "Odhaduji, že se denně v sezóně nepřepraví více než 500 tisíc zásilek." 

 


 

  • Dokážete odhadnout, kolik se denně přepraví na celém trhu balíčků a jakými kanály?

Karel Pěnka / Uloženka: Určitě stále největší část trhu zajišťuje Česká Pošta, PPL, DPD a samozřejmě na osobní odběry Uloženka :). Jsme stále jediná profesionální společnost na českém a slovenském trhu, s vlastní sítí poboček, s vlastní dopravou a vlastními zaměstnanci. Odhad by byl opravdu velmi hrubý, takže odpověď na tuto otázku přenechám např. statistickému úřadu :)

Ondřej Vaňha / DPD: V průměru odhaduji několik set tisíc, ne však více než půl milionu zásilek v době sezóny.

 


 

  • Jak řešíte přepravu zásilek do zahraničí? Pro kolik % svých klientů?

Karel Pěnka / Uloženka: Ze zahraničí nabízíme zatím jen Slovensko. V brzké době plánujeme rozšíření služeb do zahraničí EU za velmi zajímavé ceny. 

Ondřej Vaňha / DPD: DPD je největší evropský poskytovatel mezinárodní přepravy kusových zásilek. Máme vlastní celoevropskou síť, díky které dokážeme spolehlivě a rychle přepravit zásilky kamkoliv po Evropě a dnes i kamkoliv po světě. Pro okolní státy, které tvoří majoritu exportních zásilek, doručujeme i zásilky na dobírku.

 


 

  • Jaké jsou další plány Uloženky a DPD?

Karel Pěnka / Uloženka: Rádi bychom si udrželi exklusivitu v profesionální síti osobních odběrů za nejzajímavější cenu. Máme rozpracovaných několik projektů, na kterých intenzivně pracujeme. Z věcí, které mohu nyní prozradit, je zahušťování sítě vlastních poboček v Čechách i na Slovensku a širší logistika pro e-shopy. Následně by mělo vzniknout dalších minimálně 100 odběrných míst po ČR a 30 na Slovensku.

Ondřej Vaňha / DPD:  DPD chce i nadále doručovat radost. Chceme byt lídrem na trhu, našim zákazníkům přinášet takové inovace a služby, díky kterým budou na svém trhu úspěšní a zajistí jim trvalý růst. Budeme i nadále pomáhat těm, kteří to potřebují, a budeme ohleduplní k životnímu prostředí. Věřím, že každý si v našich službách najde to, co je mu v osobní i profesní rovině blízké.

 

 


Zeptali jsme se:


Ondřej Vaňha - obchodní a marketingový ředitel DPD

Ondřej působí ve vedení zasilatelské firmy DPD CZ, ve funkci obchodního a marketingového ředitele zasedá od roku 2008. V minulosti působil v podobné pozici v jiných logistických a telekomunikačních firmách. V soukromí Ondřej čerpá energii a trpělivost na golfu. V rámci jedné dekády strávené v logistice uvěřil, že doručování zásilek může přinášet radost. I právě proto je v DPD zodpovědný za vše, co souvisí se zákazníky, tedy za obchodní oddělení, marketing a zákaznický servis. Více o Ondřejovi na cz.linkedin.com/in/ondrejvanha. Více na: http://euro.e15.cz/archiv/ondrej-vanha-783147#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

 

 

 Karel Pěnka - obchodní a marketingový ředitel Uloženka.cz

Karel působí v Uložence od jara 2013, kam přišel ze zasilateské společnosti DPD, kde pracoval jako Key Account Manager pro VIP zákazníky. Logistice se věnuje přes 8 let. V Uložence má na starosti obchodní oddělení a marketing. Do Uloženky přinesl spoustu pozitivních změn, včetně proaktivní komunikace se zákazníky, nového brandu poboček a mnoho dalších zajímavých změn. Na odreagování využívá fitness, myslivost a jak říká s úsměvem, jeho přítelkyni:). Jeho slova "člověk má mít své sny a své cíle, za kterými si musí cílevědomě jít, aby dosáhl svého." V jeho případě se sen stává postupně realitou :).                                                                             

Buďte v kontaktu a konzultujte svůj projekt ještě dnes!

Kontaktní údaje

Těší nás, že jste se rozhodli nás kontaktovat.

Čím podrobněji popíšete svůj dotaz či problém, tím lépe Vám budeme moci pomoci. Děkujeme za zadání Vašich kontaktních údajů, které nám umožní pružnější komunikaci s Vámi. Budeme Vás kontaktovat v nejkratší možné době. Jsme rádi za důvěru, kterou do nás vkládáte.



Telefon: (+ 420) 737 289 119

*

*

*


*