Studie: 57 % českých retailistů již provozuje e-shop

Po půl roce jsme znovu zkoumali, jak české obchodní řetězce využívají internet. Výsledky jsou potěšující – přibylo firem, které provozují vlastní e-shop. Horší je to s nabídkou služeb nebo optimalizací pro mobily.

 

V rámci studie bylo zkoumáno 125 největších českých prodejců napříč 16 obory. Zkoumané firmy provozují na území České republiky přes 10 500 kamenných prodejen a jejich roční obrat převyšuje 401 miliard korun„Z našeho loňského výzkumu vyplynulo, že vlastní e-shop má jen necelá polovina firem. Aktuálně je to již 57 % obchodů,“ říká k výsledkům Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE. Na internetu nicméně stále chybí prodejci drogerie, potravin nebo lékárny.

Firmy byly zkoumány v celkem 19 oblastech. Vedle toho, zda mají vlastní e-shop, nás také zajímalo, jak jednotlivé firmy pokročily v otázce optimalizace pro mobilní zařízení a úrovně zákaznických služeb. Věnovali jsme se také míře užívání internetového marketingu (např. PPC, sběr emailů) u jednotlivých firem.

Hlavní závěry studie:

  1. 57 % obchodních řetězců provozuje vlastní e-shop. Zákazníci na internetu bez problémů pořídí hračky, elektroniku, knihy nebo klenoty;
  2. Na internetu naopak chybí možnost nakoupit si zboží největších prodejců drogerie, léků, potravin nebo stavebnin;
  3. Téměř 37 % firem umisťuje na své internetové stránky nebo e-shop aktuální leták slev a akčních nabídek zboží;
  4. Svůj web nebo e-shop má optimalizováno pro mobily pouze 36 % prodejců, 20 % nabízí mobilní aplikaci;
  5. Většina prodejců s vlastním e-shopem neuvádí, zda je zboží k dispozici také na kamenné prodejně. Týká se to téměř 53 % firem. Dvě třetiny prodejců ale umožňují si zboží na pobočkách alespoň vyzvednout, 92 % za to neúčtuje žádný poplatek;
  6. U téměř 56 % prodejců není možné vrátit nebo reklamovat zboží nakoupené online v některé z kamenných poboček;
  7. Většina prodejců garantuje doručení zboží do 5 pracovních dní, déle to zpravidla trvá u potřeb do domácnosti (nábytek). Podle údajů zákazníků zveřejněných na Heureka.cz je reálná situace lepší, přes 70 % firem zvládne zboží doručit do 3 pracovních dní;
  8. Dopravu zdarma nabízí v určité formě 80 % firem, které mají vlastní e-shop. Pouze dvě firmy ale dopraví zboží zdarma bez ohledu na výši objednávky;
  9. Firmy velmi málo využívají možnosti online marketingu – PPC kampaně měla v době testu spuštěna jen polovina firem provozujících e-shop. Zhruba stejné číslo prodejců využívá také export zboží na srovnávači zboží Heureka.cz;
  10. Nejlépe hodnotí zákazníci internetových obchodů společnost Tescoma, nejhorší hodnocení si odnesla firma Jena nábytek. Srovnání ale platí pouze pro prodejce s e-shopem, kteří se zapojili do programu Ověřeno zákazníky na Heureka.cz;
  11. Mezi značkami je na internetu nejhledanější Lidl, následovaný společností IKEA. Velmi silné jsou na internetu také značky Tchibo, Sportisimo nebo Tesco.

 

Kompletní studii ke stažení najdete zde. Závěry z naší studie vám nabízíme také ve formě infografiky:

 

Retail-studie_2015 - retailoví prodejci na českém internetu