Jak se netvářit jako spam?

Jiří Štěpán (EtNetera Activate), Tomáš Pergl (Seznam.cz) a Martin Halama (FG Forrest), ke kterým se v panelu přidali ještě Martina Bubalová (Mailkit) a Jan Penkala (ACOMWARE) diskutovali o problematice rozesílání obchodních sdělení. Od základních pravidel, která „každý ví, ale nikdo nedělá“, na kterých se shodli přednášející v přednáškové části, se v panelové diskuzi řešila i ochota e-shopistů a jejich managementu věnovat se pravidelně segmentaci databáze a dalším pokročilým technikám email marketingu. Ty mají přímý vliv na obchodní úspěšnost kampaní.

„Čím dřív začnou e-shopisté své databáze segmentovat, tím dřív začnou zákazníci reagovat. Pomohlo by to celému trhu.“ zaznělo z úst Tomáše Perglera. Zároveň ukázal, jak se dokážou ztratit osobní maily v mailové schránce mezi tunou spamu a obchodních sdělení. Jan Penkala uvedl, že nejčastější příčinou jakékoliv absence segmentace je stejným podílem neochota managementu jako nedostatečná technická připravenost. Martina Bubalová to doplňuje o lenost klientů.

Jak se netvářit jako spam

Další část diskuze se zabývala výkonovými metrikami, které e-shopy u svých mailingových kampaní sledují. V naprosté většině převažuje „kvantita nad kvalitou“, tedy obeslání celé databáze, přestože databáze segmentovaná přináší větší konverzi, jak ve své  přednášce uvedl Jiří Štěpán. Ukázal i konkrétní příklad Datart.cz, který pár hodin po opuštění webu posílá nejlepší produkty z kategorie, kterou návštěvník prohlížel.

Michal Popelář z Wundermann považuje CTR i open rate za sekundární, primární je ROI. Honza Penkala doplnil, že pro něj je nejzajímavější ukazatel obrat zákazníka za určité období, třeba 3-6 měsíců. A sekundárně kolik % databáze nereagovalo na posledních 6-10 sdělení. Ostatně neposílat sdělení na „zombíky“ doporučil i Jirka Štěpán.

Snížením počtu emailů se snižují i náklady na rozesílku. Přesto při rozesílání e-mailů pomocí nástroje externí agentury, převažuje zadání ze strany e-shopu „obeslat vše“, jak podotkla Martina Bubalová z Mailkitu.

Dotazy z publika se týkaly jak základů e-mailové problematiky (co má být dle zákona uvedeno v patičce newsletteru), tak aktuálních trendů.

Celé setkání vyznělo pozitivně v tom, že cíle Seznam.cz, agentur i klientů jsou stejné, posílat emaily s kvalitním obsahem, který bude zákazníky zajímat. Další informace na oficiálních stránkách akce La Degustation Online.

cs_CZCZ