Meziroční nárůst e-commerce o 15 %, stagnace a trvalý diktát slevových akcí a výprodejových cen v maloobchodních řetězcích či změny v chování zákazníka – to byla hlavní témata konference Retail Summit 2013.
Přes 900 účastníků – reprezentantů obchodu a výroby, dodavatelů informačních a komunikačních technologií, bankovnictví, vysokých škol, státní správy, médií a expertních institucí ze sféry poradenství, reklamy a výzkumu – diskutovalo o budoucnosti maloobchodu i internetového obchodování. Hlavními myšlenkami dvoudenní konference byly nové výzvy maloobchodního prodeje, změny v nákupním chování zákazníka, nové technologie a vzrůstající význam e-commerce.
E-commerce byla také hlavním tématem diskuzní sekce Obchod a budoucí zákazník, kde zástupci IKEA (Radek Pazour) a Marks & Spencer (Petr Vokroj) uvedli, že jejich společnosti hodlají spustit e-shop nejdéle v horizontu 3 let.
Moderátor sekce Tomáš Drtina (GFK) shrnul nejprve zákazníka roku 2013:
Na Tomáše Drtinu a jeho definici nového zákazníka navázal Jan Vetyška (APEK) přidáním několika postřehů, které budou v nákupním chování u zákazníka rozhodovat:
Dále Vetyška shrnul hlavní trendy v e-commerce. Pro přítomné retailery bylo jeho prohlášení „cena zboží není vždy nejdůležitější“ už v názvu samotné prezentace velmi kontroverzní a shrnul hlavní trendy v e-commerce:
Nižší procento internetového prodeje spolu se skutečností, že si zákazníci zvykli na kompletní přístup k prodejci – kombinaci kamenné prodejny, e-shopu, sociálních sítí i mobilu – nutí český maloobchod nalézat nové cesty k zákazníkovi. Velkou motivací pro retailové hráče mohou být i trend růstu české e-commerce, jak ho představil Jan Vetyška ve své přednášce.
V poslední přednášce před panelovou diskuzí uzavřel Jan Penkala (ACOMWARE) téma Obchod a budoucí zákazník představením personifikovaných obchodních sdělení (newsletterů), kterými mohou prodejci individuálně obsloužit každého zákazníka a významně tak posílit své obchodní výsledky.
Upozornil mimo jiné na skutečnost, že strukturované obchodní nabídky jsou v českém obchodě (maloobchodním i internetovém) zatím nedoceněné, přestože zkušenosti zahraničních i některých českých firem (Argos.co.uk, Heinz Austria, České aerolinie či eProton.cz) vykazují nárůsty obratů v desítkách procent.
O negativním dopadu neosobních nabídek na obrat hovořil i CEO Mall.cz, Ondřej Fryc v interview na téma Budoucnost patří on-line obchodu.
Přínosy segmentovaného emailového marketingu oproti neadresným tištěným letákům, které se projeví ve zvýšení obratu o desítky procent či v nižších nákladech naleznete zde.