E-commerce má za sebou rekordní rok, v roce 2016 pravděpodobně atakuje hranici 100 miliard Kč

Praha, 7. ledna 2016 – Bohaté a štědré byly pro české internetové obchody nejen loňské Vánoce, které jim přinesly třetinu celkového obratu, ale vůbec celý rok 2015. V loňském roce totiž vzrostl českým e-shopům obrat o téměř 26 % a podobný růst lze očekávat také letos. Dá se proto očekávat, že celkový výkon české e-commerce by mohl v roce 2016 atakovat hranici 100 miliard Kč.

Růst domácího e-commerce trhu zrychluje. Vyplývá to ze statistik konzultační společnosti ACOMWARE, podle níž v loňském roce vzrostl tuzemským e-shopům obrat o více než čtvrtinu. O rok dříve přitom šlo jen o zhruba 15 %. „V celém průběhu roku 2015 se zdálo, že bude růst výjimečný. To se potvrdilo, rekordních hodnot dosahovaly všechny zásadní ukazatele výkonnosti e-shopů, tedy nejen obrat, ale i návštěvnost, počet objednávek nebo konverzní poměr,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO ACOMARE. Potvrdilo se také, že 4. čtvrtletí je coby období Vánoc pro e-shopy klíčové: přineslo jim téměř třetinu celoročního obratu.

Významný růst e-commerce za rok 2015 potvrzují také další zdroje. Podle dat zveřejněných sdružením APEK a nákupním rádcem Heureka.cz dosáhne obrat české e-commerce za rok 2015 zhruba 81 miliard Kč, čímž se podíl e-commerce na českém maloobchodě zvýší na 8,1 %. „V příštím roce by mělo tempo růstu znovu atakovat a pravděpodobně i překonat hranici 20 %. Reálně tak obrat české e-commerce dosáhne něco mezi 95-100 miliardami Kč,“ odhaduje Penkala.

Pokud jde o trendy v e-commerce, rok 2015 se nesl ve znamení většího využívání mobilních zařízení nebo vstupu retailových firem na online trh. „Popularita mobilních zařízení u zákazníků je patrná zejména na návštěvnosti e-shopů, kde mobily a tablety dohromady tvoří zhruba 23 % veškeré návštěvnosti. Menší je jejich podíl na obratu, který dosahuje asi 13 %,“ říká Penkala. Odborníci z ACOMWARE nicméně očekávají, že obě čísla v roce 2016 opět významně vzrostou – návštěvnost z mobilních zařízení přesáhne 30 % a jejich podíl na obratu bude průměrně mezi 17-20 %.

Odhad vývoje české e-commerce 2014-2016

  2014 2015 (odhad) 2016 (odhad)***

Obrat české e-commerce

67 miliard Kč

81 miliard Kč*

95-100 miliard Kč

Meziroční růst

15,5 %

21-26 %**

20-25 %

 

* Odhad APEK a Heureka.cz

** Odhad procentuálního růstu v závislosti na zdroji: použita data APEK/Heureka.cz a ACOMWARE

*** Odhad ACOMWARE

O společnosti ACOMWARE s.r.o.

ACOMWARE je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce. Zaměřujeme se především na pomoc při vstupu na on-line trh, e-commerce poradenství, zvyšování návštěvnosti, obchodní výkonnosti a inteligentní e-mailing. Za 13 let fungování jsme obsloužili přes 3 000 internetových projektů.

Tým tvoří více než 55 zkušených specialistů. V rámci rozvoje e-commerce publikujeme řadu případových studií nebo analýz, dále také pořádáme školení nebo workshopy. Všem příznivcům e-commerce přinášíme také cyklus diskuzí s úspěšnými internetovými podnikateli Eshopista.

 

Kontakt pro média

Rubikon PR

Patricie Petruccová

tel: +420 775 929 191

email: patricie.petruccova@rubikonpr.cz