Praha, 2. 2. 2016 – Možnost nakoupit na internetu už svým zákazníkům nabízejí více než dvě třetiny největších obchodních řetězců v ČR. Nejvíce e-shopů přitom loni otevřeli prodejci módy, své zboží online stále nenabízejí naopak prodejci potravin nebo drogerie. Lepší se i nabídka služeb. Vyplývá to z výzkumu konzultační společnosti ACOMWARE.
Z výzkumu na vzorku 126 největších obchodních řetězců, který připravila společnost ACOMWARE ve spolupráci s katedrou marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze, vyplývá, že se přístup prodejců k trhu e-commerce za poslední 2 roky dramaticky zlepšil. Vlastní e-shop podle posledních čísel provozuje již 67 % velkých řetězců. „Stoupá nejen celkové množství obchodníků, kteří začali s provozem e-shopu, ale také segmentů, v nichž už e-shop provozují všechny největší značky na českém trhu. Platí to třeba pro hračky, knihy, ale nově také koberce či koupelnové vybavení,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE.
Mezi segmenty, v nichž došlo v roce 2015 k největšímu nárůstu počtu nových e-shopů, patří též lékárny nebo stavebniny. Na opačném chvostu se stále krčí potraviny a drogerie. Počet nových internetových obchodů přitom bude rovněž v příštích letech přibývat. „Očekáváme, že do tří let přibude dalších až 25 e-shopů. Na internetu už v té době nebude prodávat jen zlomek řetězců, zhruba každý desátý,“ domnívá se Penkala.
Takřka všechny obchodní řetězce již v současnosti využívají internet alespoň k základní prezentaci své značky a zboží. Ty obchody, které nemají e-shop, zpravidla zveřejňují na svých stránkách katalog zboží nebo akční letáky. „Tištěné letáky a katalogy zpravidla tvoří značnou část nákladů na propagaci obchodních firem. Prezentace online je tak přirozeně lákavou alternativou, byť v dohledné době tištěnou formu plně nenahradí. Firma tímto způsobem bezesporu zvyšuje dohledatelnost svého sortimentu či akčních nabídek,“ vysvětluje Václav Stříteský z Vysoké školy ekonomické. Obchodníci také v loňském roce více než v předchozím zareagovali na trend mobilního nakupování. E-shopů či webů optimalizovaných pro mobilní zařízení meziročně přibylo o 76 % a celkem jich je 79 ze 126 sledovaných.
Pro koncové zákazníky je pozitivní též stále větší možnost vyzvednout si či reklamovat zboží v kamenných pobočkách. „Vyzvednutí zboží na prodejně nabízejí už téměř tři čtvrtiny všech retailistů a téměř všechny e-shopy, které byly spuštěny v roce 2015. To ukazuje, že si prodejci uvědomují, že zákazníci chtějí mít k dispozici stejné služby bez ohledu na to, kde právě nakupují,“ vysvětluje Penkala. Ještě výrazněji rostl v roce 2015 počet e-shopů, které nabízejí možnost reklamace či vrácení zboží na prodejnách. Meziročně je jich o 52 % více. Stále ale platí, že tuto službu nabízí jen zhruba každý druhý prodejce.
Hlavní závěry retailové studie:
ACOMWARE je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce. Zaměřujeme se především na, e-commerce poradenství, exportní strategie, multikanálový marketing a pomoc při vstupu na online trhy, výkonnostní marketing, digitální média a inteligentní e-mailovou komunikaci se zákazníky. Za 13 let fungování jsme obsloužili přes 3 000 internetových projektů.
Tým tvoří více než 55 zkušených specialistů. V rámci rozvoje e-commerce publikujeme řadu případových studií nebo analýz, dále také pořádáme školení nebo workshopy. Všem příznivcům e-commerce přinášíme také cyklus diskuzí s úspěšnými internetovými podnikateli Eshopista.
Rubikon PR
Jan Novosad
tel: +420 606 057 539
email: jan.novosad@rubikonpr.cz